یاری یا بیزاری

8صفحه فیس بوک  یاری یارسان با انتشار یادداشتی شدید الحن که نویسنده آن نامشخص است دست به حمله و تخریب  برزو احمدی‌ نویسنده و کنشگر کورد پیرو آئین یارسان زده است. برزو احمدی‌، اهل روستای کنهر بیونیج کردستان و از خاندان سید درویش، مقالات متعددی در باره آئین یارسان در رسانه‌ها  منتشر کرده  که اگر چه عده‌ای آنان را بحث بر انگیز میدانند ولی‌ تا کنون نقدی جدی در مورد آنها منتشر نشده  و بیشتر حمله‌ها و انتقاد‌ها  به شخص ایشان بوده است تا نقد افکار و نوشته‌های او.   صفحه 254465_1578441239903_6441493_n.jpg1 یاری یارسان  که گردانندگان آن نامشخص اند، و حدود ۸۰۰۰ نفر آنرا لایک کرده و فالو  میکنند ،معمولا مطالب مربوط به آئین یارسان   را منتشر می‌کند ، اگر چه این پیج به دلایل نامعلومی گردهمایی ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ کوردهای یارسانی کرمانشاه در مقابل استانداری را   بایکوت خبری کرده و هیچ گونه عکس یا گزارشی در مورد آن منتشر نکرد. آن تجمع یکی‌ از معدود گردهمایی‌هایی‌  بود که در حمایت از  کردان کردستان باشور و در  محکومیت دولت اسلامی (داعش) در سطح شهر‌های ایران  بر گذار شد.    آرش پارسا

:یاداشت منتشر شده در پیج یاری یارسان، عیناً در زیر می‌‌آید

فرق سید رحیم کرکوکی با برزو احمدی چیست؟کدامیک بیشتر به یارسان ضربە زدەاند؟ لطفا اگر کسی از عزیزان توانست متن زیر را به کوردی سورانی ترجمە کند و در بخش کامنتها بگذارد یا برایم به شکل پیام بفرستد.

فەرق بەین سەی رەحیم و بەرزو ئەحمەدی له چەس؟کامیان فرەتر زەرەر و زەربە دانەس لە یارسان؟
تکایە ئەگەر دەتوانین ئەم وتارە بکەن بە کوردی سورانی و بوم بنێرن.

b1١. سید رحیم پس از یک عمر دینداری و نشست و برخورد در بطن جامعە کاکەیی با حفظ اصول و دستورات دین یاری، دراین برهە خطرناک زمانی کە همە از اوضاع اینروزهای عراق و کوردستان مطلع هستیم متاسفانه چند روز پیش اعلام کرد که کاکەییها مسلمان هستند.
مطمئنا نە تنها خودش بلکە هیچ کاکەیی و یا یارسانی دیگری اینرا نخواهد پذیرفت و سید رحیم تنها در نزد افکار عمومی مردم کاکەیی(یارسان) برای خودش سرشکستی و بی اعتباری به بار آورد.
چراکە تمام یارسانی های ایران و کاکەیی های عراق و حتی خود مسلمانها بخوبی میدانند دین یاری مردم یارسان و اسلام مسلمانان دو دین کاملا جدا از هم هستند. و صرف علی یارسان مسلمان نیست چونکە صدها نفر b2دیگر همچون موسی و عیسی و سلیمان و خسروپرویز و رستم و جمشید شاه و یوسف و …. در باور یارسان بنابه باور دونادون در دورەای دارای ذات بودەاند و مظهر تجلی حق و یا یکی از یاران حق. علی هم در یک دورە از هزارو هفت دون و دورە یاری مظهر خاوندکار بودە است.

٢. اما برزو احمدی پس از سالها عضویت در احزاب کمونیستی و آوارگی در اردوگاهها و کمپ پناهندگان عراقی و سپس سالها زندگی در کشور سوئد بدون اهمیت دادن به اصول و دستورات دین یاری، با سبیلهای تراشیدە هر روز یک نسخە جدید برای یارسان پیچید و دست آخر هم کل موجودیت دین یاری را انکار کرد و همچنان نیز می کند.

او یک روز با ورژن «راگە حساوی» آمد، یک روز با «اشتغال زائی و مدیریت های کلان کشوری و لشکری» برای هفتن و هفتوانه(واگذاری امور نسوان به رمزبار، واگذاری منصب وزیر کشور بە پیرموسی و الی آخر) و مدتی است کە با ورژن b3آپدیت شدەی« تمدن یارسان» به عرصە رسانه ها آمدە و تمام اصول بنیادی و باوری دین یارسان را نفی میکند. خدا میداند سال دیگر با کدام ورژن جدید به بازار خواهد آمد! شاید فردا بیاید همچون تغییر متدهای گذشتە به تمدن یارسانش هم پشت پا بزند و بگوید دین چی، تمدن چە کشک چی!!

” تمدن یارسان” کشف شدە کاک برزو احمدی(مینەوان به قول خویش) بدون ارائه یک سند یا خشت کلامی دفتری و حتی یک خط شعر دست ساز، یعنی رد تمام کلامهای یارسان(از سرانجام کردهای صحنه کرماشان بگیر تا دیوان گورە و زبورحقیقت کردهای گوران و حتی متون ترکی آذریهای آذربایجان و دیگر دفترهای یارسان همچون شیخ امیر و کلام شاە حیاث و الی آخر).

ورژن «تمدن یارسان ساختە و پرداختە ذهن شخصی برزو احمدی» یعنی رد دین یاری، یعنی مردود دانستن دونادون، نفی خدا انسانی ، نفی ذات، نفی و رد هفتادو دو مقام تنبور یارسان، یعنی رد پیر و دلیل، یعنی رد نذر و نیاز، رد جوز سر شکستن/سرسپاری و نهایتا رد دفتر و کلام و کل دین یاری.

تمدن یارسان کشف شدە برزو احمدی به ما می گوید یعنی تمام بزرگان، کلام خوانان، دفتردانان و پیران یارسان در این شش هفت قرن اخیر تا به امروز دور از جان همه نادان و ناآگاه تشریف داشتەاند!! چون هم کلام و هم بزرگان ما از قدیم تا اکنون میگویند « یاری» نام دین مردم یارسان است.

مطلب برای گفتن زیاد است اما در همین یک مورد، آیا ادعای ظاهری یا واقعی سید رحیم کرکوکی برای جامعە یارسان و دین یاری “بیشتر”خطرناک است و به ریشە و شالودە عقاید، اصول بنیادی و باوری دین یارسان ضربه میزند یا ورژن های جدید ساختە و پرداختە ذهن خیال پرداز برزو احمدی کە تمامی ندارد؟

پایان مطلب پیج یاری یارسان

This entry was posted in یارسان, yarsan and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.