کوردهای یارسان باز هم به تبعیض اعتراض کردند

کوردهای یارسان باز هم به تبعیض اعتراض کردند

مجمع فعالان مدنی یارسان کرمانشاه با انتشار نامه سرگشاده‌ای بار دیگر،  به تبعیض و فشار مستمر رژیم جمهوری اسلامی بر علیه پیروان آیین یارسان  اعتراض  کرده است

در این نامه سرگشاده که خطاب به مسئولین استانداری کرمانشاه نوشته شده،به استقلال و جدایی دین یارسان از ادیان ابراهیمی رایج  اشاره شده و  آمده است: ما مردم یارسان، نه یهودی، نه‌ مسیحی‌ و نه‌ مسلمان ، بلکه ما پیرو آیین یارسان هستیم که جم داریم و به جم خانه میرویم

در این نامه  همچنین اشاره شده است که : امکان هرگونه استخدام در سازمانها و نهاد‌های دولتی و نظامی و هر گونه مشاغل قضایی و یا آموزشی‌ برای پیروان این آیین تا زمانی‌ که هویّت یارسان خود را حفظ نمایند ، در ایران میسر نیست، که باعث فقر و محرومیت گسترده مردم کورد یارسان شده است

دین یارسان، خاستگاهی کوردی داشته و بازمانده آیین میترائیسم و زرتشت می‌باشد و بیشتر پیروان آن را کورد‌ها تشکیل می‌دهند

در زیر مشروح این نامه سر گشاده میاید:م

به نام خدا
تاریخ: 12/8/1395

در تاریخ 14/6/1395 جناب آقای رازانی، استاندار کرمانشاه در نشست با جمعی از مردم یارسان ( اهل حقِ ) شهرستانِ صحنه اظهار داشتنـد: در هيچ جايي چه به صورت اسنـاد محرمـانه يا سرّي توصيه اي در زمينه ی عدم به-كارگيريِ جوانانِ اهل حق نشده و اگر موردي هست به سوءِ رفتار افراد مربوط مي شود نه سياست هاي نظام. مطمئن باشيد چيز نوشته شده اي مبني بر تبعيض وجود ندارد. همچنین گفتند: تحصيلات من در زمينه ی اديان و عرفان است و به همين سبب با فِرَق و اديان آشنـايي كامل دارم. و به نقل از دستـورهای ديني تأکید کردند: بايد هم تفـاوت ها به رسميت شناخته شود، هم مشتركات زيرا مردم يا در دین برادرند و یا در خلقت برابر. در ادامه نیز گفتند: قول مي دهم در سطح استان تا آن جا كه ممكن است اين دغدغه ها را رفع كنيم.
ديدگاه عارفانه و رفرنس دهي جناب استاندار به متون ديني، با رويكرد همگرايانه و محوريت انسان به جاي عقيده، ستودنی است، ولی تضاد سياست هاي حکومت با سخنان ايشان، نیاز به توضیح و پاسخگويي دارد.
اما از آن جا كه امكان پاسخگوييِ حضـوري براي ما فراهم نيست و تا کنـون درخواست های مكررمان براي طرح مسائل و مشكلات عديده ي يارسان و يافتن راهكاري براي حل يا تعديل آن ها با استانداران فعلي و پیشین بي نتيجه بوده است، چاره اي نداريم جز اين كه پاسخ به اظهارات ايشان را در این نامه ی سرگشاده با افكار عمومي نیز در ميان گذاريم.
استاندار محترم، قبل از هر بحثی لازم می دانیم روشن کنیم که ما هم معتقدیم که قانون نگفته است مردمِ یارسان یا به قول شما اهل حق ها را استخدام نکنید، بلکه گفته است: فقط کسـانی حق استخدام دارند که یا یهودی و مسیحی و زرتشتی باشند و یا مسلمانانی که فرایض اسلامی از جمله صَـوم و صـلات را به جا می آورند. ما هم راستش را بخواهید، نه مسلمانِ اهل صوم و صلات و مسجدیم، و نه یهودی و مسیحی و زرتشتیِ اهلِ کنیسه و کلیسا و آتشکده. بلکه یارسـانِ اهلِ روزه¬ی سه روزه و و دعا و نذر و نیایش و جَم خانه ایم.
واقعيت هم اين است كه آن برخوردهاي سليقه اي و تنگ نظرانه و شخصي که شما می فرمایید، فقط نمونه اي است از آن چه كه تا کنون بر سر جامعه ی يارسان آمده است و باید آن ها را مكمل سياست هاي رسميِ جمهوري اسلامي دانست. سياست هايي سازمان يافته و بعضاً متكي به قوانين و بخشنامه ها و توصيه نامه ها و… كه از اوايل دهه ي شصت شروع شد و در مصوبات سال هاي 74 و 75 مجلسِ شورای اسلامی، جنبه ي قانوني به خود گرفت. داسِ گزينش همچنان پرقدرت و بي رحمانه در كارِ درويدن جوانان يارسان است و امكان استخدام آنان در نهادهاي لشكري و كشوري، به ويژه در مشاغلِ قضايي، آموزشي، نظامي و انتظامي، بدون نفي هويت و تظاهر به شيعه بودنشان امري محال و غیر قانونی است.
به رغم اين كه هزاران بار از زبـان مسئولان، نامه ی جناب علي (ع) به مالك اشتـر و تأکید آن حضرت بر تسـاوي و اشتراك در خلقت افرادِ تحت حاکمیت را شنيده ايم، ولی متأسفـانه، در مورد یارسـان، تا به حال چیزی را جز تبعیض و بی عدالتی مشاهده نکرده ایم.
جناب آقاي استاندار، شما با داشتن بالاترین مقام اجراییِ کشور در استان کرمانشـاه، در همان پستی قرار دارید که مالک اشتـر بدان منصوب شده بود؛ بنا براین، همـان فرمان جنـاب علـی، شامل جنـاب عالـی نیز می شود. لیکن، ما از شما نمي پرسيم که:
چند نفر از قضات و مديران امرِ قضا در استان كرمانشاه يارسان هستند؟
چند نفر از هيئت هاي علمي و رؤساي دانشگاه ها يارسان هستند؟
چند نفر از فرماندهان نظامي و انتظامي يارسان هستند؟
چند نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، خبرگان رهبري، شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت يارسان هستند؟

زیرا، احتمـال می دهیم که بفرمایید: من اختيارات محدودي در چارچوب قوه ي مجـريه دارم و هیچکدام از این پست ها و سِمَت ها در حیطه ی اختیارات من نیستند، ولی مسلماً قبل از اين كه استاندار یا مسلمان یا ايراني باشيد، يك انسان هستيد و شرافتِ انساني به عنوان عام ترين قانـون بشري، رفيع ترين جايگاه را در شخصيت انسان به خود اختصاص داده است. لذا شما را سوگنـد مي دهيم به شرافتـتان، جهت روشن شدن اذهان، به آرشيو مديرانِ زير مجمـوعه ي خود؛ يعني استانداري، فرمانداري ها و بخشداري هاي تابعه ی استـان مراجعه و ليست مديران بلندپايه و حتي دون پايه را با ذكر نام و تاريخ و سمت، طي چهار دهه ي اخير منتشر كنيد و سهم و جايگاه پيروان آيين ياري را در ميان آن ها آشكار سازيد. اسامي هيئت هاي اجرائي را كه از ميان مسئولان و معتمـدينِ محلي تشكيل مي گردند به اطلاع مـردم كه قطعاً بايد محـرم شمـا باشند ـ برسانيد و پيـروانِ يارسـان را در ميان اين هيئت ها مشخص نمایيد. آن گاه به عنوان بخشي از حاكميت، از خـدا بخواهيد كه به ميزان اجراي عدالتي كه داشته ايد، به شما و همراهانتان آرامش دهد.
البته، کم کاری ها یا بدکاری های استاندارانِ پیشین را مانند کارهای خوبشـان، به حساب شما نمی گذاریم، اما اگر چنان که شما می فرمایید: قانوناً محدوديتي و ممنوعيتي براي حضور جامعه ي يارسان در مشاغل و مديريت ها وجود ندارد؛ پس ـ بی آن که واگذاری پست ها را مشروط به عوض کردن دین و عقیده و هویتِ مردم کرده باشید ـ بفرمایید كدام يك از معاونان شما یا مديران كل يا حتي كارمندان رسمي و مديران دون پايه را از پيروان آيين ياري برگزیده اید؟ هم اکنون كدام يك از فرمانداران و بخشداران و معاونانشان ـ حتي در مراكزي كه اكثريت مردمشان يارسانند ـ از پيروانِ با حفظ هویتِ آيين ياري هستند؟
هنگامي كه در جلسات شوراي تأمين و شوراهاي اداري شركت مي كنيد، فرمایشتان را در شهرستان صحنه به خاطر آورید و وجدان خود را قاضی نماییـد که آیا تا به حال، چنان که می گویید، به وظیفه ی خود عمل کرده ایـد یا نـه؟ آیا با توجه به مقام و مسئولیتی که دارید و با توجه به آن¬چه خودتان فرموده اید و ما عرض کردیم، مسئول مستقيم و منشأ تبعيض و بي عدالتي هاي موجود نسبت به یارسانِ کرمانشاه، شما نخواهید بود؟
جناب آقاي رازانی، شايد برخورد عادلانه با همه ی شهروندان، ايده و باورِ شخصي جناب عالی باشد كه ـ اگر آغشته به توجيه گري نشود ـ قابل ستایش است، اما اگر قدرتي نامرئي مانع پياده كردن ايده هايتان است، توپِ این همه مسئولیت را بی جهت، به ميدان خود نيندازيد؛ زيرا در برابر خدا و انسانيت و مردم كشورتان مسئول هستید و بدانید كه توجيه ظلم و نابرابري، گنـاهي بزرگتر از سكـوت در برابر ظلم و بي عدالتي است؛ به ویژه براي شيعـه اي كه عدل را يكي از اصـولِ اعتقادي خود مي داند.
در پايان، به منظور تنوير افكار عمومي و روشن شدن صحت و سقمِ حرف های ما و حرف هاي شما، جناب عالی را در همين رابطه به مناظره در صدا و سيماي كرمانشاه دعوت مي كنيم. اگر اختياري در اين كار نداريد، تقاضا داريم در يكي از سالن هاي اجتماعات كرمانشـاه اين مناظره با حضور خبرنگاران و صاحب نظران و هم شهریانمان صورت پذيـرد. حتي اگر نمي خواهيد يا نمي گذارند كه با ناراضيان و منتقدان ديداري داشته باشيد؛ ترتيبي اتخاذ فرماييد تا نگارندگان اين نامه در دادگاهي علني با حضور خبرنگاران و هيئت منصفه و جمعي از مردم شريف كرمانشاه، پاسخگوي ادعاهاي خويش باشند.
با سپاس و احترام.
دوازدهم آبان¬ماه 1395
مجمع مشورتي فعالان مدني يارسان

b1

b2

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment